چطور سبک زندگی سالم‌تری داشته باشیم؟

 

چهار بخش مهم در سبک زندگی سالم

  • رژیم غذایی سالم:اساس استفاده از غذاهای سالم شامل سبزیجات، میوه‌ها، آجیل‌ها، غلات سبوس‌دار، چربی‌های سالم و پرهیز از غذاهای ناسالم مانند گوشت قرمز فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین و چربی ترانس

 

  • فعالیت بدنی30: دقیقه فعالیت متوسط تا شدید روزانه

 

  • وزن مناسبقرارگرفتن در محدوده وزن سالم بر اساس شاخص توده بدنی

 

  • خودداری از مصرف دخانیات: استعمال سیگار برای سلامتی مضر است و استفاده از دخانیات باعث بروز سرطان در فرد می‌شود. حدود 90 درصد از مرگ و میر مردان ناشی از سرطان ریه در اثر سیگار کشیدن است.

سبک زندگی سالم

 موارد مهم در سبک زندگی سالم

در حالی که چهار عادتی که به آنها اشاره شد برای داشتن یک سبک زندگی سالم مهم و ضروری هستند، اما رفتارهای سالم دیگری هم هستند که در صورتی که از آن‌ها پیروی کنیم به سلامت ماندن ما کمک زیادی می‏‌کنند:

خواب شبانه کافی

افرادی که استراحت و خواب کافی دارند بهتر با استرس خود مقابله می‌کنند و اشتهای خود را نیز بهتر کنترل می‌کنند. طبق تحقیقات کمبود خواب می‌تواند تعادل هورمون‌های گرسنگی افراد را به هم بزند و باعث پرخوری آن‌ها شود.

داشتن وعده‌های غذایی منظم

غذای خود را به موقع و طبق وعده‌های غذایی منظم مصرف کنید.

 ارتباطات سالم

ارتباط سالم با دوستان و اعضای خانواده در داشتن یک زندگی سالم اهمیت زیادی دارد.

خندیدن

سعی کنید روزانه چندین بار بخندید، برای این کار می‌توانید روزانه یک فیلم کمدی تماشا کنید یا به خواندن جوک و طنزها بپردازید تا احساس شادی بیشتری کنید و بتوانید با موقعیت‌های دشوار زندگی نیز کنار بیایید.

 ورزش برای بالا بردن تمرکز و آرامش

ورزش‌هایی مانند یوگا و مدیتیشن را روزانه به مدت حداقل 10 تا 20 دقیقه انجام دهید. زیرا به کاهش فشار خون و داشتن احساس آرامش کمک زیادی خواهد کرد.

پیاده‌روی روزانه

فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش استرس، سوزاندن کالری و تقویت اعتماد به نفس کمک کند. بنابراین شما می‌توانید با پیاده روی روزانه این امکان را برای داشتن یک زندگی سالم فراهم کنید.

نگرش مثبت نسبت به زندگی

تمام تلاش خود را انجام دهید تا بتوانید به زندگی با دید بهتری نگاه کنید. شما باید به خودتان ایمان داشته باشید و مثبت فکر کنید. سعی کنید توانایی‌های خود را بشناسید و آن‌ها را تقویت کنید. سعی کنید در اوقات فراغت خود به سرگرمی‌‌ها و کارهایی که به آن‌ها علاقه دارید بپردازید.

 

سبک زندگی سالم

نکاتی برای داشتن تغذیه سالم

  1. از یک رژیم غذایی مقوی که بخش زیادی از آن شامل میوه و سبزیجات است، پیروی کنید.
  2. روزانه از غلات کامل مانند نان سنگک و جو و برنج قهوه ای استفاده کنید.
  3. مصرف چربی را کنترل کنید و چربی‌های اشباع نشده(چربیهای گیاهی و مایع) را جایگزین چربی‌های اشباع شده(حیوانی و جامد) کنید.
  4. لوبیا، عدس، ماهی، مرغ یا گوشت بدون چربی را جایگزین گوشت چرب و سوسیس کنید.
  5. از شیر و لبنیات کم چرب استفاده کنید
  6. از غذاهایی که حاوی قندهای ساده هستند استفاده نکنید.
  7. مصرف الکل را قطع کنید یا آن را به حداقل برسانید.
  8. غذا را به روش صحیح آماده کنید و آن را بخارپز یا آب پز کنید.
  9. میان وعده‌های سالم مانند شیر،میوه و آجیل استفاده کنید تا بتوانید وعده های غذایی اصلی را با حجم کمتری بخورید.

فعالیت بدنی و ورزش

داشتن فعالیت بدنی در طول روز و ورزش منظم یکی از عوامل اصلی زندگی سالم است. ورزش منظم می‌تواند چربی‌های بدن را کاهش ، تعادل و استقامت را افزایش دهد وهمچنین از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سکته، پوکی استخوان و فشار خون بالا جلوگیری ‌کند.

ورزش کردن همچنین به افزایش اعتماد به نفس ، کاهش اضطراب و تقویت روحیه کمک می‌کند. از این رو حداقل 3 تا 5 روز به مدت 30 دقیقه پیاده روی توصیه می‌شود. ورزش را می‌توان به جلسات کوچک 10 دقیقه‌ای تقسیم کرد. شما نیز می‌توانید ورزش را به آرامی شروع کنید و به تدریج پیشرفت دهید تا از خستگی و درد عضلات جلوگیری کنید. ورزش‌هایی مانند یوگا، شنا و پیاده روی تقریباً برای همه مفید است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.