غذاهایی که به کلاژن سازی پوست کمک می‌کنند

رژیم غذایی به طرز شگفت آوری نقش قابل توجهی در ظاهر و جوان بودن پوست شما دارد و این تاثیرات مثبت به کلاژن برمی‌گردد. کلاژن پروتئینی است که به پوست، ساختار، لطافت و کشیدگی می‌دهد. انواع مختلفی از کلاژن وجود دارد، اما بدن ما عمدتا از نوع 1، 2 و 3 تشکیل شده است. با افزایش سن، ما سالانه کلاژن کمتری در پوست تولید می‌کنیم. این امر رونق استفاده از انواع مکمل‌ کلاژن را افزایش داده است. اما عده‌ای از کارشناسان معتقدند مصرف غذاهایی که به کلاژن سازی پوست کمک می‌کنند، می‌توانند جایگزین این مکمل‌ها باشند.

اما آیا مکمل‌های کلاژن بهترین راه دریافت این ماده هستند یا از طریق مصرف مواد غذایی نیز می‌توان کلاژن بدن را فراهم کرد؟  کلاژن سازی و حفظ طراوت پوست کمک کنند و تاثیر آن‌ها بهتر از تاثیرات مصرف مکمل‌ کلاژن است.

اهمیت دریافت کلاژن از غذا

غذاهایی که به کلاژن سازی پوست کمک می‌کنند

غذاهایی مانند آب استخوان حاوی نوعی کلاژن موجود در بدن است که بدن شما می‌تواند بلافاصله از آن استفاده کند، و این مسئله را می‌توان برتر از مکمل‌ها دانست. در یک بررسی در مورد ارتباط تغذیه و پیری، مشخص شد که مصرف انواع میوه و سبزیجات ایمن‌ترین و سالم‌ترین رویکرد برای تقویت سلامت پوست هستند.

به علاوه، از آنجا که مکمل‌های بدون نسخه تا حد زیادی غیر استاندارد هستند، احتمالا رعایت یک رژیم غذایی صحیح برای تقویت کلاژن ایمن‌تر است. خوردن غذاهای غنی از کلاژن یا غذاهایی که تولید کلاژن را تقویت می‌کنند می‌توانند به ایجاد عناصر سازنده (اسیدهای آمینه) مورد نیاز برای اهداف پوست کمک کنند. سه اسید آمینه مهم که برای برای سنتز کلاژن مهمند شامل پرولین، لیزین و گلیسین هستند.

آب استخوان

اعتقاد بر این است که با جوشاندن استخوان‌های حیوانات در آب، منجر به استخراج کلاژن می‌شود. در صورت تهیه آب استخوان خانگی بهتر است با ادویه‌جات مختلف و سبزیجات معطر آن را مزه‌دار کنید. از آنجا که آب استخوان از استخوان و بافت همبند ساخته شده است، حاوی کلسیم، منیزیم، فسفر، کلاژن، گلوکوزامین، کندرویتین، اسیدهای آمینه و بسیاری از مواد مغذی دیگر است.با این حال، آب استخوان‌های مختلف به دلیل کیفیت استخوان‌های مورد استفاده می‌توانند متفاوت باشند.

مرغ

یک دلیل وجود دارد که بسیاری از مکمل‌های کلاژن از مرغ گرفته می‌شوند. گوشت مرغ که مورد علاقه بسیاری‌ست مقادیر زیادی کلاژن دارد. مرغ مقدار زیادی بافت همبند دارد. این بافت‌‌ها مرغ را به منبع غنی از کلاژن غذایی تبدیل می‌کنند. در چندین مطالعه از گردن و غضروف مرغ به عنوان منبع کلاژن برای درمان آرتروز استفاده کرده‌اند.

ماهی و صدف

مانند سایر حیوانات، ماهی تازه و صدف دارای استخوان و رباط‌های ساخته شده از کلاژن هستند. برخی از افراد ادعا کرده‌اند که کلاژن دریایی جذب آسان و سریعی دارند. گوشت ماهی برخلاف قسمت‌های دیگر ماهی مانند سر، فلس، پوست یا کره چشم کلاژن کمتری دارد. در حقیقت، محققان از پوست ماهی ب عنوان منبع کلاژن پپتید استفاده کرده‌اند.

سفیده تخم مرغ

اگرچه تخم مرغ مانند بسیاری دیگر از محصولات حیوانی حاوی بافت‌های همبند نیست، اما سفیده تخم مرغ دارای مقدار زیادی پرولین است که یکی از آمینو اسیدهای لازم برای تولید کلاژن محسوب می‌شود.

مرکبات

غذاهایی که به کلاژن سازی پوست کمک می‌کنند

ویتامین C نقش عمده‌ای در تولید پروکلاژن یا پیش ساز کلاژن برای ساخت کلاژن دارد. بنابراین، دریافت کافی ویتامین C امری حیاتی است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش پر از این ماده مغذی هستند.

توت‌ها

اگرچه مرکبات به دلیل داشتن مقدار زیاد ویتامین C شناخته شده هستند، توت‌ها نیز منبع عالی دریافت این ویتامین مهم به شمار می‌روند. توت فرنگی در واقع ویتامین C بیشتری نسبت به پرتقال تأمین می‌کند. تمشک، بلوبری و توت سیاه نیز دوز سنگینی از این ویتامین را ارائه می‌دهند. علاوه بر این، توت‌ها دارای آنتی اکسیدان زیادی هستند که از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش محافظت می‌کنند.

میوه‌های استوایی

میوه‌های گرمسیری مانند انبه، کیوی، آناناس و گواوا غنی از ویتامین C هستند. گواوا همچنین دارای مقدار کمی روی، عامل دیگر برای تولید کلاژن است.

سیر

سیر می‌تواند چیزی غیر از عطر و طعم به غذاهای شما اضافه کند. این ماده غذایی می‌تواند تولید کلاژن بدن شما را افزایش دهد. سیر سرشار از گوگرد است که یک ماده معدنی کمیاب بوده و به سنتز و جلوگیری از تجزیه کلاژن کمک می‌کند. البته میزان مصرف سیر نیز مهم است. برای تاثیر گذاری سیر بر میزان کلاژن بدن، باید مقدار زیادی سیر مصرف کنید. با توجه به مزایای فراوان سیر، ارزش دارد این ماده غذایی را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

سبزیجات برگدار

همه ما می‌دانیم که سبزیجات برگدار نقش مهمی در ایجاد یک رژیم غذایی سالم دارند. به جز این، سبزیجات برگدار بر سلامت و جوانی پوست نیز تاثیر گذارند. اسفناج و کلم پیچ خردک و سایر سبزیجات سبز، رنگ خود را از کلروفیل می‌گیرند که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود معروف است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف کلروفیل باعث افزایش پروکلاژن در پوست می‌شود.

انواع لوبیا

لوبیا غذایی سرشار از پروتئین است که اغلب حاوی اسیدهای آمینه لازم برای سنتز کلاژن است. به علاوه، بسیاری از آن‌ها سرشار از مس هستند، ماده مغذی دیگری که برای تولید ضروری است.

بادام هندی

غذاهایی که به کلاژن سازی پوست کمک می‌کنند

از دیگر غذاهایی که به کلاژن سازی پوست کمک می‌کنند، می‌توان به بادام هندی اشاره کرد. بنابراین، دفعه بعد که تصمیم داشتید به عنوان میان وعده آجیل میل کنید، حتما بادام هندی را نیز به ترکیب آجیل‌تان اضافه کنید. بادام هندی حاوی روی و مس است که هر دو توانایی بدن در ایجاد کلاژن را تقویت می‌کنند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی دیگر از منابع پنهان ویتامین C است. یک گوجه فرنگی متوسط می‌تواند تقریبا 30 درصد از این ماده مغذی مهم را برای کلاژن سازی تأمین کند. گوجه فرنگی همچنین دارای مقادیر زیادی لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قوی برای حمایت از سلامت پوست است.

فلفل دلمه‌ای

در حالی که سالاد یا ساندویچ‌تان را با گوجه فرنگی میل می‌کنید، مقداری فلفل دلمه‌ای قرمز نیز به آن‌ها اضافه کنید. این سبزیجات حاوی ویتامین C بالا و کپسایسین، یک ترکیب ضد التهاب، است که قادر است با علائم پیری مقابله کند.

آسیب به کلاژن با مصرف شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده

یک رژیم غذایی پر از غذاهای غنی از پروتئین، چه از منابع گیاهی یا حیوانی، می‌توانند به تأمین این اسیدهای آمینه حیاتی کمک کنند. عناصر غذایی دیگری که به روند تولید کلاژن کمک می‌کنند شامل روی، ویتامین C و مس هستند. بنابراین، میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز دوستدار پوستند.
برای دریافت نتایج چشمگیرتر، حتما از مصرف بیش از حد قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده که می‌توانند باعث التهاب و آسیب به کلاژن شوند، پرهیز کنید.

نتیجه گیری

کلاژن یک رژیم غذایی غنی از پروتئین،ضروری است که ساختار بسیاری از بافت‌های بدن را فراهم می‌کند. با افزایش سن، بدن کلاژن کمتری تولید می‌کند. این کاهش سطح می‌تواند بر روی پوست، مفاصل و بافت‌های همبند تأثیر منفی بگذارد. برخی از غذاها حاوی مواد مغذی لازم برای تولید کلاژن هستند. مصرف این مواد غذایی می‌تواند به افزایش سطح در بدن کمک کند.

مصرف مکمل‌ها نیز می‌تواند روش مناسب دیگری برای تقویت تولید کلاژن باشند. با این حال، افراد نباید مکمل‌ها را به عنوان جایگزین یک رژیم غذایی متنوع و مفید مصرف کنند. یک رژیم غذایی سالم علاوه بر افزایش تولید کلاژن، مزایای سلامتی زیادی نیز به همراه دارد.

 

منبع : اسنپ فود 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.