ویتامین E چیست و در چه خوراکی‌هایی یافت می‌شود؟

ویتامین E چیست؟ ویتامین E یک آنتی اکسیدان محلول در چربی‌ست که در بسیاری از غذاها یافت می‌شود. این ویتامین سیستم ایمنی را پشتیبانی می‌کند، به سلامت عروق خونی کمک کرده و در بیان ژن و پیام رسانی سلولی نقش دارد. به طور طبیعی، هشت نوع ویتامین E وجود دارد و آلفا توکوفرول یکی از مواردی است که بدن به طور عمده از آن استفاده می‌کند. برخلاف ویتامین C، ویتامین E محلول در چربی است، به این معنی که در چربی حل می‌شود و می‌تواند در کبد و بافت‌های چربی بدن ذخیره شود.

ویتامین E را می‌توان در روغن‌های گیاهی، تخم مرغ تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، غلات، انواع میوه‌ و سبزیجات یافت. اگرچه شما معمولا می‌توانید تمام ویتامین E مورد نیاز خود را از یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید، اما شرایطی وجود دارد که یک مکمل ویتامین E می‌تواند به پیشگیری یا درمان برخی بیماری‌ها کمک کند.

فواید ویتامین E چیست؟

ویتامین E چیست

در این قسمت بیشتر به بررسی این‌که ویتامین E چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد، می‌پردازیم. به عنوان یک آنتی اکسیدان، ویتامین E اغلب به دلیل توانایی آن در مبارزه با استرس اکسیداتیو که به سلول‌ها آسیب می‌زند، در طول سال‌ها و دهه‌ها مورد توجه بوده است. برخی از پزشکان معتقدند که ویتامین E می‌تواند برخی از اختلالات مربوط به پیری مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، آلزایمر و سرطان را کُند یا متوقف کند. اعتقاد بر این است که استفاده از کرم‌ها و پمادهای موضعی حاوی این ویتامین روی پوست باعث کاهش روند پیری آن می‌شوند.

اختلالات سیستم عصبی

ویتامین E به انتقال سیگنال‌های الکتریکی بین سلول های عصبی مغز و بدن کمک می‌کند. به همین دلیل، برخی اعتقاد دارند ویتامین E در درمان اختلالات سیستم عصبی مانند بیماری آلزایمر و صرع موثر است. ویتامین E همچنین می‌تواند در جلوگیری از نوروپاتی محیطی ناشی از دارو مفید باشد. برخی شواهد نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین E می‌توانند تخریب پوشش عایق سلول‌های عصبی، معروف به میلین، ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض داروهای خاص، از جمله داروهای ضد ویروس اچ آی وی (HIV) یا داروی شیمی درمانی مانند سیس پلاتین را کاهش دهند.

بیماری عروق کرونر قلب

مطالعات مختلف نشان می‌دهد که ویتامین E می‌تواند به جلوگیری یا به تأخیر انداختن بیماری عروق کرونر قلب (CHD) کمک کند. تحقیقات در شرایط آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ویتامین E از تشکیل کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم جلوگیری می‌کند و بنابراین می‌تواند به جلوگیری از لخته شدن خون کمک کند. علاوه بر این، چندین مطالعه مشاهده‌ای مصرف ویتامین E را با کاهش احتمال بروز بیماری‌های قلبی مرتبط دانسته‌اند. با این حال، برخی بررسی‌ها توانایی مکمل‌های ویتامین E برای جلوگیری از ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را تایید نکرده‌اند و به آزمایش‌های بیشتری نیاز است.

اختلالات چشمی

فواید ویتامین E

ویتامین E می‌تواند به جلوگیری از تخریب ماکولا (تباهی لکه زرد) در اثر افزایش سن کمک کند. به گفته موسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH) مصرف ویتامین E همراه با روی، مس و سایر آنتی اکسیدان‌ها قادرند روند پیشرفت بیماری را در افرادی که به نوع پیشرفته این بیماری مبتلا هستند، کاهش دهد.

سرطان

محققان اثرات آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی ویتامین E را بر روی سرطان بررسی کرده‌اند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مصرف طولانی مدت مکمل ویتامین E می‌تواند مرگ ناشی از سرطان مثانه را کاهش دهد. با این حال، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مصرف ویتامین E می‌تواند خطر سرطان پروستات را افزایش دهد.

ایمنی مکمل‌های ویتامین E

موسسه ملی بهداشت آمریکا در مورد خطرات سلامتی مرتبط با مکمل‌های ویتامین E هشدار می‌دهد. آن‌ها استفاده از مکمل‌های ویتامین E با دوز بالا و افزایش خطر سکته مغزی خونریزی دهنده و افزایش احتمال سرطان پروستات را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها همچنین گزارش کردند که مکمل‌های ویتامین E ممکن است خطر خونریزی را در افرادی که داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین (کومدین) مصرف می‌کنند، افزایش دهد.

علاوه بر این، موسسه ملی بهداشت آمریکا هشدار می‌دهد که مکمل‌های ویتامین E می‌توانند با ترکیبی از سیمواستاتین و نیاسین و همچنین با شیمی درمانی و رادیوتراپی تداخل پیدا کند.

 

عوارض مصرف مکمل ویتامین E

ویتامین E می‌تواند فرایند لخته شدن خون را کُند کند و ممکن است لازم باشد مصرف این ویتامین در افرادی که داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین (وارفارین) یا پلاویکس (کلوپیدوگرل) مصرف می‌کنند، متوقف شود. به همین دلیل، برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد، باید مصرف ویتامین E را دو هفته قبل از جراحی متوقف کنید.

از مصرف مکمل‌های ویتامین E در افرادی که سابقه حمله قلبی، سکته مغزی، اختلالات خونریزی یا سرطان‌های سر و گردن دارند نیز باید خودداری شود. علاوه بر داروهای رقیق کننده خون، مکمل‌های ویتامین E ممکن است با داروهای خاص از جمله داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی (سیکلوسپورین)، داروهای شیمی درمانی خاص، داروهای استاتین مانند لیپیتور (آتورواستاتین) و تاموکسیفن تداخل داشته باشند.

بارداری و شیردهی

محققان دریافتند که بررسی‌های موجود از مصرف مکمل‌های ویتامین E در دوران بارداری پشتیبانی نمی‌کند. گفته می‌شود این ماده مغذی به جلوگیری از مشکلات بارداری کمک نمی‌کند و حتی ممکن است باعث درد شکم و پارگی زودرس کیسه آب شود. تحقیقات زیادی در مورد ویتامین E و تاثیر آن بر شیردهی صورت گرفته است. به طور کلی، مادران شیرده باید قبل از مصرف هرگونه مکمل با یک پزشک متخصص مشورت کنند.

منابع غذایی حاوی ویتامین E

منابع غذایی حاوی ویتامین E

ویتامین E در بسیاری از غذاها وجود دارد و به عنوان مکمل نیز موجود است. افراد می‌توانند ویتامین E را از این خوراکی‌ها دریافت کنند:

  • دانه‌ها، مانند دانه‌های آفتابگردان یا تخمه کدو تنبل
  • روغن‌های گیاهی مانند روغن جوانه گندم، روغن آفتابگردان یا روغن گلرنگ
  • آجیل، از جمله بادام، فندق، و مغز گردو
  • کره آجیل
  • سبزیجات سبز، مانند اسفناج و کلم بروکلی
  • آووکادو
  • فلفل دلمه‌ای قرمز
  • انبه
  • بسیاری از غذاهای غنی شده مانند غلات صبحانه، آبمیوه‌ها و مارگارین

نتیجه گیری

ویتامین E یک ماده مغذی مهم آنتی اکسیدانی است که از سیستم ایمنی بدن و سلامت خون و رگ‌های خونی پشتیبانی می‌کند. همچنین در بیان ژن و پیام رسانی سلولی نقش دارد. افراد معمولا می‌توانند از طریق یک رژیم غذایی سالم ویتامین E کافی دریافت کنند. غذاهای غنی از ویتامین E شامل مغزها، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی است. با این حال، برخی مشکلات و بیماری‌ها بر جذب مواد مغذی تأثیر می‌گذارد ممکن است باعث کمبود ویتامین‌های بدن فرد شود. هرکسی که داروی مداوم مصرف می‌کند قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین E باید با پزشک مشورت کند. مشاوره با یک متخصص انکولوژی برای افرادی که سرطان دارند بسیار مهم است، خصوصا اگر در حال حاضر تحت درمان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.