تاثیر موز در رژیم‌های لاغری

 

 

یکی از مهم ترین ارکان اصلی کاهش وزن تغییر سبک زندگی است. تغییر سبک زندگی در اولین مرحله شامل اصلاح سبک تغذیه می‌شود. خوردن مواد غذایی مناسب و میوه‌ها از جمله مهمترین قدم‌های اولیه برای تغییر سبک زندگی است.

برای کاهش وزن، در کنار استفاده از پروتئین‌ها و انواع مواد غذایی مناسب، باید از میوه‌ها هم استفاده کرد. میوه‌ها یکی از اثرگذارترین بخش‌های رژیم‌های غذایی را تشکیل می‌دهند. موز یکی از میو‌ه‌های بسیار مهم در رژیم‌ غذایی است.

مصرف میوه و سبزیجات در رژیم غذایی

خوردن موز به دلیل فیبر موجود در آن می‌تواند برای کاهش اشتها بسیار مناسب باشد. بررسی‌ها در این زمینه بیانگر این موضوع است که خوردن فیبر می‌تواند تا 30 درصد از خطر افزایش وزن افراد جلوگیری کند. این موضوع می‌تواند یکی از مهم ترین دلایل خوردن موز در رژیم‌های غذایی لاغری باشد. خوردن موز می‌تواند احساس سیری را برای فرد در پی داشته باشد. همین موضوع می‌تواند باعث کم خوری شخص در زمان رژیم‌های لاغری شود.

موز یک رژیم مناسب

میوه‌هایی مانند موز و سیب می‌توانند به کنترل اشتهای فرد کمک زیادی کنند.

خوردن موز و فواید آن

برای تشریح کلی اهمیت موز در رژیم غذایی بهتر است این میوه را از جهات گوناگونی بررسی کنیم. طبق اطلاعات سازمان غذا و دارو میزان مواد اساسی که در یک موز متوسط وجود دارد به شرح زیر است.

  • چربی، 0 گرم، 0٪ (DV)
  •  سدیم، 0 گرم، 0٪ (DV)
  •  پتاسیم، 450 میلی گرم، 13٪ (DV)
  •  کربوهیدرات، 30 گرم، 10 درصد (DV)
  •  فیبر غذایی، 3 گرم، 12٪ (DV)
  •  ویتامین (A)، 2٪ (DV)
  •  ویتامین(C)، 15٪(DV)
  •  کلسیم، 0٪ (DV)
  •  آهن، 2٪ (DV)

ویژگی‌های منحصر به فرد موز

یک عدد موز متوسط می‌تواند حاوی 110 کالری انرژی باشد. این در حالی است که میوه‌های دیگر با همین میزان وزن دارای کالری بیشتری هستند. موز به طور معمول می‌تواند بسیاری از نیاز‌های طبیعی بدن ما را تأمین کند. این ویژگی موز نسبت به کالری که فرد از آن دریافت می‌کند باعث انتخاب این میوه به عنوان یک مکمل غذایی مناسب در رژیم‌های لاغری است. از طرف دیگر این میوه به دلیل داشتن مقدار زیادی فیبر می‌تواند باعث شود شخص زمان بیشتری احساس سیری کند. در ضمن کمتر به خوردن غذا تمایل داشته باشد.

اهمیت موز در رژیم لاغری

موز را می‌توان منبعی سرشار از چندین عنصر اصلی غذایی مانند فیبر، ویتامین (B6)، ویتامین سی، پتاسیم و منیزیم دانست. داشتن عناصر غذایی گفته شده در موز باعث می‌شود شخص به راحتی بتواند بر اشتهای خود در طول روز غلبه کند. این موضوع باعث کم خوری فرد و در نهایت دریافت کمتر کالری از سمت شخص مورد نظر می‌شود.

موز و رژیم غذایی

موز در رژیم لاغری
برای یک فرد در حال کاهش وزن، خوردن سبزیجات و میوه‌ها بسیار مهم و ضروری هستند. در چنین شرایطی متخصص‌های تغذیه توصیه می‌کنند فرد به طور روزانه‌ دو یا سه میوه مصرف کند. بهتر است یکی از این میوه‌ها یک موز متوسط باشد. این کار می‌تواند به بهبود کیفیت رژیم غذایی شخص کمک شایانی کند. به توصیه‌ی متخصص‌های تغذیه خوردن یک موز در طول روز می‌تواند توان شما را به مدت زیادی حفظ کرده و ثبات کارایی شما را در طول مدت رژیم غذایی تضمین کند.

موز رسیده یا معمولی

موز رسیده یا معمولی
با رسیده تر شدن موز نشاسته‌اش به قند‌های طبیعی تبدیل شده و به همین دلیل موز رسیده شیرین تر به نظر می‌رسد.
این موضوع برای افراد عادی فرقی ندارد. اما برای اشخاصی که به دیابت دچار هستند یا مستعد آن هستند می‌تواند کمی نگران‌کننده باشد. بهترین راه برای این دسته از افراد استفاده از موز‌های نسبتاً رسیده است. این کار آن‌ها را از نگرانی‌های معمول در مورد بالا رفتن قندشان مصون می‌کند.

موز و میان وعده‌های رژیمی

موز را می‌توان با ترکیب شیر میل کرد. این کار می‌تواند در ابتدای روز انرژی زیادی را برای شما ایجاد کند. به یاد داشته باشید که موز یک منبع سرشار از مواد ضروری و مناسب برای بدن است.

موز و باورهای متفاوت

ممکن است بسیاری از افراد موز را یک میان وعده‌ی مناسب برای لاغری در نظر بگیرند. اما عده‌ی دیگری هم هستند که در وعده‌ی رژیم غذایی خود برای اضافه وزن از موز استفاده می‌کنند. این تفاوت دیدگاه در استفاده از موز از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ آیا موز برای کاهش وزن مناسب است؟ یا این میوه برای افزایش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
پاسخ به پرسش‌های بالا کاملاً به فرد و هدفش باز می‌گردد. اگر شخصی تمایل به کاهش وزن داشته باشد می‌تواند از این میوه و خاصیت فیبر زیاد آن برای کاهش وزن استفاده کند. اگر هم تمایل شخص به افزایش وزن باشد می‌تواند به راحتی از این میان‌ وعده‌ی مناسب در جهت افزایش وزن خود استفاده کند.

موز و رژیم افزایش وزن

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از موز در رژیم‌های چاقی میزان کالری این میوه است. به طور مثال یک پیاله سیب برش داده شده چیزی حدود 60 کالری دارد. این در حالی است که همین میزان موز چیزی معادل 135 کالری است. این موضوع باعث می‌شود افراد برای رژیم‌های چاقی هم از این میوه پرکالری استفاده کنند.
همه چیز به هدف شخص مورد نظر باز می‌گردد. اگر شخصی برای رژیم لاغری از این میوه استفاده کند باید روزی یک عدد موز متوسط را در برنامه‌ی غذایی خود قرار داده باشد. اگر شخصی دیگر برای اضافه وزن تصمیم به خوردن این میوه داشته باشد باید چیزی حدود 3 عدد موز متوسط در طول روز در برنامه غذایی خود گنجانده باشد. در هر دو صورت، هدف است که شکل استفاده از این میوه را تعیین می‌کند.

اهمیت موز در رژیم لاغری

جمع بندی
هر شخصی در زندگی خود ممکن است دچار اضافه وزن شود. اضافه وزن در این روزها به عنوان یکی از  چالش‌های انسان شناخته می‌شود. برای رسیدن به وزن ایده‌آل بهترین روش تغییر سبک زندگی است. برای رسیدن به این مهم افراد باید در درجۀ اول سعی کنند تا جایی که امکان دارد از مواد غذایی مناسب و کم کالری استفاده کنند. در کنار ویژگی‌های گفته شده این مواد غذایی باید از نظر ارزش‌های غذایی هم دارای ویژگی‌های مناسبی باشند. موز یکی از مهم ترین و بهترین پیشنهادها برای یک میان وعده مناسب در رژیم غذایی است.

 

درباره دکتر فرشته طیبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *