دکتر فرشته طیبی متخصص پزشکی ورزشی
Knee pain, woman holding sore and painful leg
1399-02-12 توسط Dr2Tayeb!@dm!nP@n 0 دیدگاه

سندرم درد پاتلوفمورال

یکی از علل شایع درد زانو خصوصا در خانم‌های جوان،سندرم درد پاتلوفمورال (کشکک زانو) است.این سندرم زمانی اتفاق می افتد که استخوان کشکک و غضروف مفصل زانو،بدلیل عدم تعادل عضلات اطراف زانو دچار آسیب می شوند.

علل سندرم درد پاتلوفمورال(کشکک زانو)

عواملی که می توانند منجر به بروز سندرم پاتلوفمورال شوند عبارتند از :
۱-ضعف عضلات چهارسر و گلوتئال(عضلات ران و باسن)
۲-عدم انعطاف پذیری عضله همسترینگ (عضله پشت ران)
۳-کوتاهی رباط‌های اطراف کشکک
۴-اختلال راستای اندام تحتانی

عدم تعادل در عضلات اطراف زانو،فشار بیش از حدی به کشکک و غضروف مفصل وارد می کند.برای درک بهتر،ادامه مطلب را مطالعه کنید.
کشکک در شیاری واقع در جلوی قسمت انتهایی استخوان ران قرار دارد.در هنگام خم و راست کردن زانو،کشکک در شیار خود به بالا و پایین حرکت می کند.در صورتیکه عدم تعادل عضلات و رباط‌های اطراف زانو باعث جابجا شدن کشکک از مرکز شیار خود شود،ممکن است به غضروفی که در اطراف شیار و پشت کشکک قرار دارد فشار زیادی وارد شود.این فشار در طولانی مدت منجر به تغییراتی در غضروف زانو و درد زانو می شود.

درمان

جهت درمان،پس از کاهش درد با داروهای ضد درد و التهاب،با کمک کینیزیوتیپ راستای استخوان کشکک را که بعلت عدم تعادل عضلانی دچار اختلال شده،اصلاح می کنیم.
سپس با تقویت عضلاتی که دچار ضعف شده اند و کشش عضلات و رباط‌هایی که دچار کوتاهی شده اند،درمان اصلی برای بیمار انجام می شود.
بدون شک ورزش درمانی،درمان اصلی و قطعی در این بیماران است.