عوارض مصرف مکمل‌های ورزشی/ خطر مرگ ورزشکاران با مصرف مکمل های ورزشی

مکمل‌های ورزشی که ورزشکاران استفاده می‌کنند اگر به صورت غیر اصولی ، به مدت طولانی و یا به مقدار زیاد مصرف شوند؛ می‌توانند عوارض خطرناکی را برای بدن ایجاد کنند.
مصرف بیش از اندازه مکمل‌های ورزشی می‌تواند به سیستم گوارشی انسان آسیب‌برساند؛ که از جمله این اختلالات می‌شود به نفخ شکم، دل‌پیچه، دل‌درد و ترشح بیش از حد اسید معده اشاره کرد.

از عوارض دیگری که مصرف غیر اصولی مکملهای ورزشی به بدن وارد می‌کند؛ آسیب رساندن به کبد است که باعث کاهش قدرت سم زدایی کبد می‌شود؛ وهمینطور مصرف این مواد می‌تواند باعث نارسایی کلیه ها شوند، زیرا حد فیلتراسیون کلیه تا اندازه خاصی است.

عوارض مصرف مکمل‌های ورزشی /خطر مرگ ورزشکارن با مصرف مکمل های ورزشی

این مکمل‌ها به دلیل داشتن پروتئین بالا و فسفر می‌توانند باعث کاهش جذب کلسیم شوند که این عدم جذب خود باعث تحلیل استخوان‌ها می‌شود؛ همینطور این مکمل‌ها باعث تغییر میزان قند خون افراد می‌شوند و حتی در بعضی از موارد منجر به دیابت نیز بشوند.این مکمل‌ها پروتئین بالایی دارند و به دلیل حساسیت به مواد تشکیل دهنده، مصرف بیش از حد آنها می‌تواند باعث افزایش فشار خون، ریزش مو،ایجاد جوش و یا کهیر درافراد شود؛ در مواردی هم دیده شده که مصرف این مواد باعث اختلالات جنسی، تغییر خلق و خو و همچنین ایجاد رفتار‌های هیجانی در افراد شده است. خطرات بالقوه مصرف مکمل‌ها در ورزشکاران بیشتر است که متاسفانه باعث ایجاد آسیب‌های جدی و حتی در مواردی منجر به مرگ افراد نیز شده است.

عوارض مصرف مکمل‌های ورزشی /خطر مرگ ورزشکارن با مصرف مکمل های ورزشی

اگر این مواد به صورت درست و صحیح و در مدت محدود، تحت نظر متخصص تغذیه مصرف شود می‌تواند عوارض کمتری را در بر داشته باشد، اما مصرف خودسرانه این مکمل‌ها متاسفانه به صورت گسترده در سطح کشورافزایش چشم گیری داشته است که البته بیشتر موارد مصرف آن هم در باشگاه‌های ورزشی است.

عوارض مصرف مکمل‌های ورزشی /خطر مرگ ورزشکارن با مصرف مکمل های ورزشی

افراد می‌توانند مواد غذا‌یی طبیعی که انرژی کافی و لازم را به بدن می‌دهند را جایگزین مکمل‌های ورزشی کنند.
وزشکارانی که به صورت حرفه ایی ورزش می‌کنند بدنشان نیازبیشتری به دریافت پروتئین دارد؛ که این افراد می‌توانند تمام نیاز‌های غذایی شامل پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین‌ها را از یک رژیم غذایی سالم به دست آورند و در صورت نیاز به مکملهای ورزشی تحت نظر متخصص از این مواد استفاده کنند.

ورزشکاران از پروتئین‌های در دسترس مانند سفیده تخم مرغ، شیر، گوشت مرغ یا بوقلمون و حبوبات و از مواد قندی که از کربوهیدرات‌های کمپلکس یا پیچیده به دست می‌آید استفاده کنند. همچنین برای دریافت ویتامین و املاح مورد نیاز بدن می‌توانند از میوه و سبزیجات و سایر مواد غذایی استفاده کنند.

اگر فردی بخواهد فعالیت‌های ورزشی سالم را انجام بدهد می‌تواند حتی بدون استفاده از هیچگونه مکمل ورزشی، فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای و گسترده دنبال کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.