روشهایی برای جلوگیری از ریزش مو

کارهای زیادی هستند که با انجامشان ریزش مو کند یا متوقف می شود.اما همه چیز بستگی به دلیل ریزش موهایتان دارد برای مثال ریزش مو پس از زایمان ممکن است خود به خود درست شود. به خاطر داشته باشید که روزانه تعدادی از موهای ما می ریزد و این طبیعی است. زمانی که ریزش مو ادامه دار و غیر طبیعی شد باید به پزشک مراجعه کنید.

 پزشک تشخیص می دهد که ریزش موی شما ممکن است بر اثر مواردی مانند مشکل تیروئید، استرس، عفونت پوست کف سر، علل ارثی و ژنتیکی، دارویی، کمبود مواد غذایی بدلیل رژیم نامناسب باشد.

در ادامه به شما آموزش می دهیم که با انجام روش هایی ریزش موی خود را کند و یا متوقف کنید.

۱- پروتئین: ساختار بیشتر فولیکول های مو از پروتئینی به نام کراتین است.استفاده از یک برنامه غذایی سرشار از پروتئینهای سالم مانند مرغ و بوقلمون، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، محصولات لبنی کم چرب و آجیل ها  از ریزش مو جلوگیری می کند و در عین حال باعث کاهش وزن میشود.

۲- ویتامین A :  این ویتامین به تولید سبوم (چربی طبیعی پوست) کمک می کند در نتیجه پوست کف سر را سالم نگه می دارد و رشد مو بیشتر می شود. بشقاب خود را با غذاهایی سرشار از ویتامین A مانند سیب زمینی شیرین، فلفل شیرین و اسفناج پر کنید.

۳-  آهن: گوشت قرمز،مرغ و ماهی، کلم ، کلم بروکلی و اسفناج  غذاهای غنی از آهن هستند.مصرف ویتامین  C به جذب بهتر آهن کمک میکند و همچنین با تولید کلاژن، مویرگهای مو را تقویت می کنند. مرکبات ،کلم ،کلم بروکلی ،گوجه فرنگی و توت ‌فرنگی سرشار از ویتامین Cهستند.

۴- مولتی ویتامین ها و مینرالها: ویتامین های A، B، C، D،بیوتین و آهن، سلنیوم، زینک برای رشد مو و فرآیند نگهداری از آن بسیار مهم هستند.بیوتن در غلات کامل ،جگر،سفیده تخم مرغ ،آرد سویا و گردو وجود دارد و همچنین غلات کامل حاوی زینک هستند.

۵- امگا ۳ : اسیدهای چرب امگا ۳ باعث سالم نگه‌ داشتن مو شده و در جلوگیری از خشکی و شکنندگی مو نقش ایفا می‌کند . امگا ۳ در سلول‌های پوست سر شما یافت شده و باعث مرطوب نگه‌ داشتن پوست و موهای شما می‌شود. از مواد غذایی حاوی امگا ۳ می توان به غذاهای دریایی، ماهی تن ، سالمون ،آجیل، دانه‌های کتان، تخمه کدو و گردو اشاره کرد.

۶- ماساژ پوست کف سر با روغنهای طبیعی مثل بادام و نارگیل و زیتون: روغن نارگیل به واسطه مراقبت از مو در برابر اشعه های UV از آسیب به مو جلوگیری می کند. ماساژ‌ دادن روغن نارگیل به کف سر به جریان خون بهتر و رشد مجدد موها کمک می کند. روغن زیتون به نرم کنندگی عمیق موها کمک می کند و مانع از خشکی و شکنندگی موها می شود.

۷- ژل آلوورا : ژل آلوورا  حاوی ویتامین های A، B، C وE است و برای رشد مو و تغذیه فولیکول مو بسیار مفید است. موها و پوست سر را هفته ای سه بار با ژل آلوورا ماساژ دهید.

۸- آب پیاز:حاوی سولفور است و آلودگیهای قارچی و باکتریایی پوست سر را از بین میبرد. همچنین خونرسانی به پوست سر را بهبود میدهد.حداقل پانزده دقیقه روی پوست سرتان بماند و دو بار در هفته از آن استفاده کنید.

۹- شستشوی مرتب: شستشوی روزانه موها و تمیز نگه داشتن پوست کف سر از ریزش موی سر جلوگیری می کند. مهم این است که از یک شامپو با قدرت خفیف استفاده کنید. شامپوهای مرطوب کننده، حاوی پروتئین و با PH پایین گزینه مناسبی است.

۱۰-  آرام حالت بدهید: اگر می خواهید موها را از پشت ببندید بیش از حد موی خود را نکشید چون این کار به ریشه موها فشار می آورد و سبب ریزش شدید مو می شود. اجازه دهید موها با هوای عادی خشک شوند و از تحریک پوست کف سر پرهیز کنید. وسایل زیباسازی مو مانند اتو و سشوار  که با گرما کار می کنند سبب آسیب رسیدن به بدنه مو می شوند.

۱۱- یوگا : برای ریزش مویی که به دلیل استرس باشد، اثر خوبی دارد. سعی کنید از حرکات آرامش بخش و ضد استرس یوگا استفاده کنید تا سطح کورتیزول بدنتان کاهش پیدا کند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.