دلایل و درمان کم پشتی و نازکی موی سر

با افزایش سن، این احتمال وجود دارد که موهای شما حجم و ضخامت خود را از دست بدهند. در بعضی موارد، کم پشتی مو با رژیم غذایی، کمبود مواد مغذی یا عوامل وراثتی در ارتباط است. در بیشتر موارد، نازک شدن مو به بیماری یا مشکل فیزیکی خاصی ارتباط ندارد. با این حال، می‌تواند بر سلامت روانی و عزت نفس افراد تأثیر بگذارد. در چنین شرایطی، افراد می‌توانند چندین روش درمانی و خانگی را برای تقویت سلامت، ضخامت و قدرت مو بکار بگیرند.

 

 

رژیم غذایی

بدن برای ایجاد رشته‌های جدید مو و حفظ سلامت فولیکول‌های مو به مواد مغذی نیاز دارد. پروتئین جز اجزای اساسی مو است. ریز مغذی‌ها که شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، در چرخه رشد فولیکول‌های مو نقش اساسی دارند. سوء تغذیه و کمبود ویتامین می‌تواند باعث ریزش مو شود. پیروی از یک رژیم غذایی متنوع و سالم می‌تواند به رشد مداوم موهای سالم و قوی کمک کند. یک رژیم غذایی مغذی همچنین می‌تواند از بروز علائم زیر در موهای آسیب دیده جلوگیری کند:

  • ساقه‌های شکننده مو
  • ظاهر نامرتب
  • خشکی
  • شوره سر

 

کمبود ویتامین D

ویتامین D باعث تحریک فولیکول‌های مو و در نتیجه رشد مو می‌شود. هنگامی که فرد به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی‌کند، ممکن است در کنار سایر علائم، ریزش مو را نیز تجربه کند. برخی تحقیقات، کمبود ویتامین D را با آلوپسی آره آتا مرتبط دانسته‌اند.

 

اضطراب

پس از یک دوره طولانی اضطراب شدید، امکان دارد افراد احساس کنند که موهایشان نازک‌تر از حد معمول است. به این حالت تلوژن افلوویوم که نوعی ریزش موی موقت است، می‌گویند. وقتی استرس باعث کم پشتی موها می‌شود، افراد معمولا پس از عبور از وضعیت استرس زا، متوجه بازگشت موهای به حجم طبیعی و اولیه خود می‌شوند.

متخصصان بهداشت می‌توانند به افراد کمک کنند تا مقدار قابل توجهی از اضطراب را مدیریت کنند. گفتگو و رفتار درمانی می‌توانند از جمله روش‌های موثر باشند. افراد همچنین می‌توانند درمان‌های طبیعی را برای مقابله با استرس و اضطراب امتحان کنند.

 

بارداری

افراد ممکن است در دوران بارداری یا پس از آن متوجه ریزش مو شوند. به طور معمول، موها بدون هیچ گونه درمانی دوباره رشد می‌کنند.

 

درمان

درمان کم پشتی و نازکی موی سر

افراد می‌توانند طیف وسیعی از درمان‌های خانگی را برای بهبود رشد مو امتحان کنند. با این حال، همه داروهای خانگی پشتوانه علمی ندارند. به همین دلیل، افراد باید قبل از هرگونه درمان خانگی جدید برای ریزش مو با پزشک مشورت کنند. در این بخش به درمان‌های خانگی کم پشتی مو خواهیم پرداخت.

 

غذاهای مفید برای مو

رژیم غذایی نقش مهمی در استحکام و سلامت موهای فرد دارد. پروتئین‌ها، چربی‌ها و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی به ویژه برای سلامت مو ضروری هستند. وقتی افراد غذاهای خاصی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند، متوجه پیشرفت در رشد موهایشان خواهند شد. در این بخش به درمان کم پشتی و نازکی موی سر با استفاده از روش‌های خانگی خواهیم پرداخت. غذاهایی که می‌توانند رشد مو را تقویت کنند، شامل این موارد هستند:

 

تخم مرغ

مصرف تخم مرغ یک روش درمان کم پشتی و نازکی موی سر است. تخم مرغ سرشار از پروتئین بوده و این ماده غذایی برای رشد مو ضروری است. علاوه بر این، تخم مرغ حاوی بیوتین (یکی از انواع ویتامین B) است که می‌تواند رشد مو را تقویت کند.

 

ماهی‌های چرب

ماهی‌ها چرب منبع خوبی از امگا 3 هستند که می‌توانند رشد مو را نیز بهبود بخشند.

 

گردو

مغز گردو نیز حاوی امگا 3 است که ماده‌ای موثر برای رشد مو محسوب می‌شود.

 

غذاهای حاوی ویتامین D

کمبود ویتامین D می‌تواند به ریزش مو کمک کند. رفع این کمبود می‌تواند مانع از کم پشت شدن موها شود. افراد بیشتر ویتامین D خود را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و رژیم غذایی دریافت می‌کنند. غذاهای سرشار از ویتامین D شامل این موارد هستند:

  • ماهی چرب
  • جگر گاو
  • پنیر
  • زرده تخم مرغ تازه
  • قارچ
  • غذاهای غنی شده، مانند شیر، غلات و آبمیوه‌ها

سایر درمان‌ها طبیعی

درمان کم پشتی و نازکی موی سر

بر اساس بررسی سال 2019 در مورد درمان‌های جایگزین آلوپسی، روش‌های طبیعی زیر نیز می‌توانند به رشد مو کمک کنند:

  • کپسایسین، ترکیبی است که در فلفل قرمز وجود دارد
  • جینسینگ، گیاهی موثر برای درمان ریزش مو
  • سیر، به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آن
  • آب پیاز، می‌تواند فولیکول های مو را تحریک کند
  • پروسیانیدین، گروهی از آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی موجود در سیب، دارچین و انگور
  • کافئین، که باعث تکثیر سلول‌ها و رشد مو می‌شود

 

نتیجه گیری

هرچه فرد پیر می‌شود، طبیعی‌ست که قدرت و حجم موهای او کاهش پیدا کند. در بسیاری از موارد، افراد می‌توانند قدرت و سلامت کلی موهای خود را با استفاده از روش‌های درمانی و داروهای خانگی بهبود بخشند. استفاده از داروهای نسخه ای، درمان‌های موضعی و درمان‌های طبیعی می‌توانند به جلوگیری یا کاهش سرعت ریزش مو کمک کند. در برخی موارد، درمان بیماری زمینه‌ای، ریزش مو را برطرف می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.