تاثیر ورزش در کاهش افسردگي

شايد امروزه بيشتر از هر دوران ديگری به افسردگي به‌عنوان یک بيماري‌ تاثيرگذار بر ذهن، روح و جسم انسان‌ها اهميت داده مي‌‍‌شود. در ايالات متحده به طور میانگین از هر ده نفر بزرگسال، يك‌نفر به افسردگي مبتلا هستند و در اکثر كشورها، مردم به طور معمول حداقل يك‌بار افسردگي را در زندگي خود تجربه مي‌كنند.

افسردگي چيست؟

افسردگی یک بیماری شایع و جدی است که بر احساس، نحوه تفکر و فعالیت‌های روزمره ما تاثیر منفی می‌گذارد و توانایی عملکرد ما را در محل کار و خانه کاهش مي‌دهد. اين بيماري شامل تغییراتی در ترشح هورمون‌هایی مانند سروتونين در مغز است كه براي پيشگيري از افسردگي نقش مهمي دارد و باعث تنظیم خلق‌وخو مي‌شود.

علائم افسردگي چيست؟

علائم افسردگی از خفیف تا شدید متفاوت است و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    1. احساس غمگین بودن یا داشتن روحیه افسرده
    2. از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت‌هایی كه از آن‌ها لذت مي‌برديد
    3. تغییر در اشتها و کاهش یا افزایش وزن که ارتباطی با رژیم غذایی ندارد
    4. ايجاد مشکل در خوابیدن یا خواب زیاد
    5. از دست دادن انرژی یا افزایش خستگی
    6. افزایش فعالیت‌هاي بدنی بی‌هدف (به عنوان مثال عدم توانایی در نشستن آرام، گام برداشتن، پیچیدن دست) یا کند شدن حرکات یا گفتار (گاهي این اقدامات به حدی شدید هستند که توسط دیگران قابل مشاهده است)
    7. احساس بی‌ارزشی یا گناه
    8. مشکل داشتن در فکر کردن، تمرکز یا تصمیم‌گیری
    9. افکار مرگ یا خودکشی

تاثیر ورزش بر افسردگي

اگر شما هم جزو افرادي هستيد كه از اضطراب و افسردگي رنج مي‌بريد، حتما با توصيه‌هایی مانند انجام فعاليت‌هاي بدني روبه‌رو شده‌ايد. فعاليت بدني و ورزش با ايجاد تغييراتي در مغز سبب پيشگيري از افسردگي شده و به درمان آن كمك مي‌كند و تاثير آن بر اختلال افسردگي بسيار بيشتر از اختلالات اضطرابی خواهد بود. با اين‌حال نمي‌توان بر روي آن به عنوان يك درمان كامل حساب كرد. ورزش به تنهایی برای فردی که دچار افسردگی شدید است کافی نیست و بايد به‌عنوان مكمل در نظر گرفته شود. در حقیقت یک مطالعه نشان داده است که با افزایش سطح فعالیت از انجام هیچ کاری، تا حداقل سه بار ورزش در هفته، می‌توانید خطر ابتلا به افسردگی را تا 30٪ کاهش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.