برای جلوگیری از خواب آلودگی چی بخوریم؟

چگونه خواب از سرمان بپرد!

 

تمام افراد، تجربه خواب آلودگی و خستگی بی‌دلیل هنگام فعالیت‌های یکنواخت را دارند. خواب آلودگی درهنگام مطالعه، بعد از مصرف بعضی از خوراکی‌ها، خواب در ساعات اولیه صبح یا حتی خواب آلودگی هنگام رانندگی از جمله مواردی است که افراد بسیاری با آن مواجه شده‌اند. احساس ناخوشایند خواب آلودگی مانع انجام فعالیت‌هایی می‌شود که ممکن است ضروری باشند و یا به هوشیاری کامل نیاز داشته باشند.

برخی از عوامل سبک زندگی (مانند خواب کافی یا ورزش منظم) بر میزان انرژی شما در طول روز به طور مستقیم تأثیر می‌گذارند. اما برای حل کردن این مسئله شما می‌توانید از خوراکی‌ها برای رفع خواب آلودگی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. به این ترتیب انرژی بیشتری خواهید داشت و هوشیاری لازم خود را حفظ خواهید کرد.

بهترین خوراکی‌ها برای رفع خوابالودگی

برای جلوگیری از خواب آلودگی چی بخوریم؟

نوشیدنی‌های کافئین دار

مصرف خوراکی‌های دارای کافئین در رفع خواب آلودگی بسیارموثر است. کافئین یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در چندین ماده غذایی و نوشیدنی گیاهی یافت می‌شود. البته کافئین به صورت اشکال مصنوعی مکمل نیز تولید و به خوراکی‌ها اضافه می‌شود. کافئین می‌تواند هوشیاری و تمرکز را در مقدار مصرف متوسط ​​بهبود بخشد. اما مقدار زیاد آن می‌تواند ضربان قلب، فشار خون و لرزش را افزایش دهد. فواید و مضرات کافئین برای سلامتی بسیار بحث برانگیز است و مطالعات زیادی برای اثبات فواید و ضررهای آن برای سلامتی انجام شده است. حداکثر میزان دریافت کافئین برای بزرگسالان 400 میلی گرم و برای کودکان کمتر از 85 میلی گرم است.

غذاها و نوشیدنی‌های کافئین دار شامل دانه‌های قهوه پوشیده شده با شکلات، قهوه، نوشیدنی‌های انرژی زا، اسپرسو، چای سبز، چای سیاه و شکلات تلخ است.

نوشیدن آب

کمبود آب بدن ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود. زیرا که در صورت کمبود آب بدن، فشار خون شما کاهش می‌یابد و در نتیجه جریان خون در مغز کم خواهد شد، در نتیجه احساس خواب آلودگی و خستگی می‌کنید. خواب آلودگی می‌تواند نشانۀ کم آبی بدن باشد. چه در حال ورزش و چه پشت میز کار، بدن شما برای هوشیاری کامل و خنک شدن به آب احتیاج دارد. اگر احساس تشنگی دارید، از قبل بدن شما کم آب شده است.

در طول روز آب بنوشید تا ادرار شما رنگ روشن داشته باشد. قبل از انجام یک فعالیت بدنی، به میزان کافی آب بنوشید. سپس، در طول تمرین خود جرعه جرعه بنوشید و بعد از فعالیت هم آب خوردن را فراموش نکنید.

بادام زمینی

ما در دنیای پر استرسی زندگی می‌کنیم پس گاهی ممکن است احساس خواب آلودگی و کمبود انرژی کنید. بادام زمینی  یکی از خوراکی‌هایی است که به رفع خواب آلودگی کمک می‌کند. بادام زمینی سرشار از ویتامین B3 ، B6، اسید پانتوتنیک و منیزیم است که به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما در رفع خواب آلودگی مؤثر است. بادام زمینی باعث می‌شود که دوباره انرژی را در خود به دست آورید.

ازبادام زمینی می‌توانید به عنوان یکی از گزینه‌های میان وعده سالم استفاده کنید. همچنین می‌توان از آن برای ریزه‌خواری در محل کار در یک روز کسل کننده استفاده کرد. بنابراین دفعه بعدی برای رفع خواب آلودگی، یک مشت بادام زمینی همراه خود داشته باشید و ساعت‌ها با افزایش هوشیاری به کار خود ادامه دهید.

شکلات تلخ

نتایج نشان می‌دهد که خوردن شکلات تلخ تاثیر زیادی برای رفع خواب آلودگی دارد. شکلات تلخ به دلیل داشتن منیزیم، کافئین و فیبر باعث ایجاد مقدار کمی احساس سرخوشی و رفع خواب آلودگی می‌شود.

جویدن آدامس

جویدن آدامس باعث افزایش گردش خون در مسیر سر و مغز می‌شود و این مسئله باعث رفع خواب آلودگی و هوشیاری می‌گردد.

لوبیا

لوبیا که مملو از فیبر، کربوهیدرات و پروتئین است (یک سه گانه خوب برای رفع خواب آلودگی) در کنار غذاهایی که با خستگی مقابله می کنند، قرار دارد. لوبیا غنی از فیبر است و به ایجاد ثبات در سطح قند خون کمک می‌کند. همچنین از افزایش ناگهانی یا افت سطح قند جلوگیری می‌کند.

فلفل قرمز و غذاهای تند

مصرف یک کاسه سوپ تند باعث رفع خواب آلودگی می‌شود، سطح هوشیاری شما را بالا می‌برد و باعث می‌شود روزتان پرانرژی سپری شود. فلفل چیلی فواید بی شماری برای بدن دارد و باعث افزایش گردش خون، افزایش دمای بدن و زیاد شدن انرژی شما می‌شود.

بهترین خوراکی‌ها برای رفع خوابالودگی

موز

موز سوخت خیلی خوبی برای بدن انسان است. این میوه همراه با پتاسیم حاوی مقدار زیادی فیبر است که سبب کند شدن ترشح قند در جریان خون می‌شود و منبع بسیار خوبی از منیزیم و ویتامین های گروه B را فراهم می‌کند. یک عدد موز کامل را به عنوان یک میان وعده سالم در سفر مصرف کنید تا دچار خواب آلودگی در هنگام رانندگی نشوید. یک موز رسیده در مقایسه با یک موز نارس، انرژی بیشتری را برای بدن فراهم می‌کند.

خرما

خرما علاوه بر طعم شیرین خود، به راحتی توسط بدن هضم می‌شود و سطح انرژی را فوراً افزایش می‍دهد. به همین دلیل سریعاً باعث رفع خواب آلودگی می‌شود. این خوراکی منبع خوبی از کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، روی و آهن است.

اسفناج

اسفناج منبع خوبی از ویتامین C ، فولات و آهن است. مقادیر کافی از این ویتامین‌ها و مواد معدنی برای تولید انرژی ضروری است. سطح پایین آهن به طور خاص می‌تواند باعث احساس خستگی شود. اسفناج و تخم مرغ بهترین خوراکی‌ها برای رفع خواب آلودگی هستند.

تخم مرغ

یک تخم مرغ حاوی پروتئین زیاد و چربی‌های سالم است و انرژی پایداری را در طول روز ارائه می‌دهد. بنابر این یکی دیگر از خوراکی‌هایی است که برای رفع خواب آلودگی کاربرد دارد. تخم مرغ منبع بسیار خوبی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله آهن، کولین، ویتامین D و ویتامین B-12 است.

انواع بادام

بادام منبع بسیار خوبی از پروتئین، فیبر و چربی‌های اشباع نشده و سالم است. همچنین به دلیل وجود ویتامین‌های گروه B، غذا را در بدن به سرعت به انرژی تبدیل می‌کنند. بادام سرشار از منیزیم است. منیزیم به رفع خستگی عضلات کمک می‎کند. همچنین خوراکی مفیدی برای رفع خواب آلودگی است. بادام را به غلات کامل صبحگاهی خود اضافه و یا یکی از انواع آن را به عنوان میان وعده مصرف کنید.

هندوانه

خوردن آب کافی می‌تواند به رفع خواب آلودگی شما کمک کند. بهتر است آب مورد نیاز بدن خود را از منابع ویتامینه و سالم تامین کنید. مهم است که در رژیم غذایی خود، از خوراکی‌هایی که حاوی آب زیاد هستند (میوه‌ها و سبزیجات) استفاده کنید.

هندوانه یکی از بهترین منابع برای آبرسانی به بدن است. این میوه کم‌شیرین را 90 درصد آب تشکیل داده است و انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های ضروری را تأمین می‌کند. شما می‌توانید روز خود را با کاسه‌ای پر از هندوانه برای تأمین بیشتر آب بدن و  همچنین برای رفع خواب آلودگی شروع کنید.

آجیل و دانه‌های گیاهی مقوی

آجیل و دانه‌ها از بهترین خوراکی‌ها برای رفع خواب آلودگی و مبارزه با گرسنگی هستند. مصرف انواع آجیل و دانه‌ها در رژیم غذایی می‌تواند مواد مغذی و انرژی مناسبی را برای بدن در دسترس قرار دهد. بادام، بادام هندی، فندق، گردو و تخمه آفتابگردان یکی بهترین خوراکی‌ها برای رفع خواب آلودگی هستند.

ویتامین‌ها و مکمل‌ها

اگر مواد غذایی لازم برای فعالیت درست، هوشیار بودن و رفع خواب آلودگی را از خوراک روزانه خود دریافت نمی‌کنید، ممکن است لازم باشد از ویتامین و مکمل‌های روزانه استفاده کنید. مشاوره با یک متخصص تغذیه یا پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا مکمل مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

بهترین خوراکی‌ها برای رفع خوابالودگی

 

در این مقاله از بهترین خوراکی‌ها برای رفع خواب آلودگی صحبت کردیم اما بهترین روش، عادت‌های منظم غذایی، برای رفع خواب آلودگی است. یکی از مهمترین موارد این است که مطمئن شوید هر روز یک برنامه غذایی منظم را دنبال می‌کنید. موارد مختلفی وجود دارد که می توانید در رژیم غذایی رعایت کنید تا در طول روز بیدار و هوشیارتر باشید.

هنگام تلاش برای رفع خواب آلودگی بعد از ظهر، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید، غذا خوردن منظم است. وعده‌های غذایی منظم به بدن شما یک سوخت ثابت می‌دهد و از افزایش قند خون و سپس کم شدن سطح قند خون که سبب خواب آلودگی می‌شود، جلوگیری می‌کند.

مطالعات نشان داده است که این امر به بهبود تمرکز و افزایش سطح هوشیاری و رفع خواب آلودگی کمک می‌کند. از کنار گذاشتن وعده‌های غذایی به ویژه صبحانه پرهیز کنید. تهیۀ یک برنامه غذایی منظم و سالم بهترین راهکار برای رفع خواب آلودگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.