BCAA(اسید آمینه های شاخه دار)

۲۰ اسید آمینه،هزاران پروتئین متفاوت در بدن انسان را میسازند که ۹ عدد از این اسیدآمینه ها در دسته اسید آمینه های ضروری قرار میگیرند،یعنی توسط بدن ساخته نمی شوند و باید از رژیم غذایی دریافت شوند.
مکملBCAA حاوی سه اسید آمینه ضروری لوسین،ایزولوسین و والین است
که باید با مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی تن، سالمون،تخم مرغ،سویا،پنیر پارمژان،شیر، ماست یونانی و پودر پروتئین whey برای بدن تأمین شوند.
نکته آنکه اگر از مواد غذایی غنی از BCAA استفاده کنیم،نیازی به مکملهای BCAA نداریم و مکملها فواید بیشتری از مواد غذایی طبیعی ندارند.

 

 

فواید ثابت شده BCAA

۱-افزایش رشد عضلانی؛اسید آمینه لوسین باعث فعال شدن مسیر عضله سازی در بدن می‌شود.

۲-کاهش درد عضلانی پس از ورزش؛در حین ورزش پارگیهای ریزی در عضلات اتفاق می افتد که باعث درد عضلانی ۱۲-۲۴ ساعت بعد ورزش می‌شوند و تا ۷۲ ساعت ممکن است طول بکشد.
مصرفBCAA قبل از ورزش آسیب عضلانی را کاهش می‌دهد و سرعت ریکاوری را افزایش می‌دهد.

۳-کاهش خستگی عضلانی؛هر فرد پس از ورزش بسته به شدت و مدت ورزش، شرایط محیطی، تغذیه و سطح آمادگی
احساس خستگی می‌کند.
در حین ورزش BCAA توسط عضلات مصرف می شود و با کاهش BCAA، اسید آمینه تریپتوفان افزایش یافته و در مغز به سروتونین تبدیل میشود که باعث احساس خستگی می‌شود.‌پس با مصرف BCAA در هنگام ورزش، خستگی ذهنی ناشی از ورزش کاهش می یابد.

۴-جلوگیری از تحلیل عضلانی؛تحلیل عضلانی زمانی اتفاق می افتد که شکستن پروتئین بیشتر از ساخت آن باشد.
در بیماری‌های مزمن،سؤتغذیه،سرطان و افزایش سن این اتفاق رخ می‌دهد و مصرف BCAA از شکستن پروتئین و تحلیل عضلانی جلوگیری میکند.
۵-افراد با سیروز کبدی از مصرف BCAA سود میبرند.BCAA علایم این بیماران را کاهش می‌دهد و از ابتلا این بیماران به هپاتیک انسفالوپاتی و سرطان کبد حمایت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.